Artboard 1icon_burger icon_checkmark icon_checkmark_red icon_cross icon_down icon_download icon_edit icon_exclamationbox icon_eye icon_facebook icon_heart icon_home icon_house icon_lock icon_magnify icon_papers icon_prize icon_quote icon_site-switchericon_star icon_studerende icon_trio icon_twitter icon_up
Menu

May Britt Frydendal: Vi er blevet klogere på vores børn

Pludselig blev hverdagen en helt anden – på godt og ondt.

Af Carl Ancher Pedersen, journalist

Det er den oplevelse, som familieplejer May Britt Frydendal sidder tilbage med efter et par måneder, hvor Danmark har været lukket mere eller mindre ned. Hun og hendes mand har tre plejebørn på hhv. 8, 10 og 11 år, alle med følelsesmæssige og kognitive udfordringer.

– I forvejen er det jo ikke bare kakao og boller at have børn i familiepleje, og en corona-krise oveni gør det ikke nemmere. Den har betydet ret voldsomme omvæltninger for vores børn, som har det bedst med en hverdag med den normale og velkendte struktur, fortæller hun.

Familien bor på landet i nærheden af Givskud Dyrepark, men de ellers hyppige besøg dér var pludselig ikke længere en mulighed. Ligeledes måtte planlagte ture til familiens fritidshus i Sverige, blandt andet i påsken, aflyses. Og børnenes kontakt med de biologiske forældre, som de har en god relation til, har måttet foregå via Skype.

– Det har de haft svært ved at være i ret længe ad gangen. Heldigvis er der nu løsnet op, så de igen kan besøge dem – indtil videre dog kun udendørs og uden at røre og kramme, siger Maybritt Frydendal.

Hjemmeskole med nye krav og nye oplevelser

Den største forandring har været, at børnenes skole lukkede fra den ene dag til den anden.

– De er vant til, at det at gå i skole foregår et andet sted, og at de har fri, når de er hjemme. Nu skulle de pludselig gå i hjemmeskole, og det gav anledning til en del konflikter og frustrationer. Det var også en udfordring for os, fordi vi pludselig måtte overtage rollen som lærere for tre børn med behov for støtte på hver sit skolemæssige niveau, siger May Britt Frydendal.

– På den anden side er vi kommet nærmere på vores børn og deres skolehverdag, og det har givet mange gode oplevelser. Vi har været sammen med dem ude i naturen, sået frø og plantet blomster og set dem vokse op. Og vi har været i køkkenet og bagt sammen med dem. Der følger jo en del matematik med, når man står og vejer forskellige ingredienser af. Vi er blevet klogere på vores børn og på deres faglige niveau i skolen, og det har også givet dem noget at være derhjemme, tilføjer hun.

Hun roser skolen for at have været god til at informere forældrene og for den måde, man for nylig har genåbnet. Meget af undervisningen foregår nu udendørs og i mindre grupper, hvilket har været godt for børnene.

Ting er blevet løst

May Britt Frydendal har også ros til Vejle Kommune for god information om de skiftende corona-forholdsregler, og kommunikationen med kommunen via Skype har fungeret.

– Det er også glædeligt, at vi under corona-krisen har fået løst nogle udestående problemer. Blandt andet fik vi pludselig en bevilling til en psykolog igennem, efter at den havde ligget et stykke tid. Det skyldes formentlig, at socialrådgiverne i kommunen har arbejdet hjemmefra og haft bedre tid, siger May Britt Frydendal.

Alt i alt oplever hun at være kommet ret godt igennem corona-miseren. Som formand for familieplejerudvalget i Kreds Lillebælt har hun kendskab til andre familieplejere, der har oplevet større problemer.

– Nogle kolleger har deres plejebørn i aflastning hver 14. dag eller en gang om måneden på en institution eller hos en anden familie. Det har corona-epidemien afskåret dem fra, og det har været hårdt. Andre har oplevet problemer med at få det normale vederlag fra deres kommune, fordi deres børn har været hjemsendt fra efterskole, fortæller hun.

Noget, May Britt Frydendal har savnet, er de fagpolitiske møder i kredsen, eksempelvis de jævnlige cafémøder for familieplejerne. De har været aflyst i en længere periode.

– Vi skulle også have haft et landsmøde for familieplejerne, men det måtte desværre udsættes. Det er jo blandt andet dér, vi møder kollegerne og kan sparre med hinanden, slutter hun.

May Brit Frydendal: – Vi er kommet nærmere på vores børn og deres skolehverdag, og det har givet mange gode oplevelser.